Porady

15 sposobów na idealny personel gastronomii. Jak zorganizować zgrany zespół?

Personel Gastronomii

Sukces restauracji czy jakiejkolwiek innej działalności gastronomicznej zależy od wielu czynników. Podobnie, jak w większości branż, podstawą są tu jednak ludzie. Bez względu na to, jak wiele czasu poświęcimy poszukiwaniu odpowiedniej lokalizacji dla lokalu, jak duży budżet przeznaczymy na reklamę czy jak zaawansowany technologicznie sprzęt pojawi się w kuchni, bez profesjonalnej i zgranej ekipy nie uda nam się generować zysku w gastronomii.

Jak znaleźć idealny personel gastronomii? W jaki sposób zbudować z ludzi zgrany zespół? Tego dowiesz się z tego artykułu.

1. Szacunek

Podstawą prawidłowego funkcjonowania zespołu jest szacunek. Bez wzajemnego poszanowania godności, trudno mówić o budowaniu zdrowych relacji – również zawodowych.

Szacunek do pracownika to nie tylko kulturalne odnoszenie się do niego, ale także dostrzeganie jego problemów i pomoc w ich rozwiązaniu. Pamiętajmy, że personel to ludzie, którzy mają swoje kłopoty, rodziny, którym zdarza się zachorować.

2. Dobra atmosfera

Bardzo ważne jest to, by poza poczuciem obowiązku, pracownicy cieszyli się pozytywną energią. Dobre humory przekładają się na większą efektywność i radość z wykonywanych obowiązków. Warto zachęcać do integrowania się i wspólnego żartowania.

Nie uciszaj śmiechów (chyba, że przeszkadzają klientom), nie strofuj pracowników w obecności osób trzecich, nie podcinaj skrzydeł dobrego nastroju.

3. Przykład idzie z góry

To, w jaki sposób pracownicy traktują siebie nawzajem, w dużej mierze odzwierciedla sposób, w jaki postępuje z nimi kadra zarządzająca. W przypadku, gdy manager czy właściciel odnoszą się do pracowników w sposób lekceważący, nie można oczekiwać, że ci stworzą zgraną ekipę, w której dominować będzie wzajemny szacunek i koleżeństwo.

Co więcej, pracownicy obserwują także twój etos pracy. Jeśli widzą, że nie zależy ci na sukcesie lokalu, w firmie pojawiasz się sporadycznie, a o karcie menu słyszałeś jedynie pobieżnie, nie okażą się raczej motorem przedsięwzięcia. Motywowanie, wpływanie na ich zaangażowanie poprzez własny przykład – to twoje zadanie, jako szefa.

4. Integracja

W stworzeniu pozytywnej atmosfery dla personelu gastronomii, pomogą różnego rodzaju spotkania „po godzinach”. Pracownicy mają wtedy okazję poznać się nieco bliżej i przebywać ze sobą w zupełnie innych okolicznościach – w oderwaniu od obowiązków, stresu i pośpiechu. Sprzyja to budowaniu więzi i tworzeniu sympatii między ludźmi.

5. Dobry manager

Nawet najbardziej profesjonalni pracownicy mogą mieć problemy ze stworzeniem zgranej ekipy, jeśli na ich czele stoi osoba, która nie wie, co robi. Zły manager wprowadza chaos, nerwową atmosferę i generuje tarcia w zespole.

Kompetentna osoba wie, w jaki sposób zarządzać ludźmi tak, by nie tylko osiągali znakomite wyniki, ale i z radością przychodzili do pracy. Dobre zarządzanie personelem to jeden z czynników pozwalających zwiększyć sprawność pracy w restauracji.

6. Godna wypłata

Wymienione wyżej czynniki są niezmiernie istotne, by zbudować idealny zespół gastronomii, jednak nie mogą stanowić substytutu godnej płacy. Nawet najmilsza atmosfera, śmiech i świetne zarządzanie nie sprawią, że pracownicy zrzekną się wypłaty.

Zadbajmy o to, by nasz zakład oferował płacę na poziomie zbliżonym do konkurencji lub lepszym. Pozwoli to uniknąć znikania dobrych pracowników z szeregów naszego zespołu.

7. Pieniądze na czas

Równie ważne, jak odpowiednia wysokość wynagrodzenia, jest także wypłacanie go na czas. Niestety często zdarza się, że dziesiąty dzień miesiąca nie przynosi upragnionego przelewu.

Nie możemy oczekiwać, że zespół będzie poważnie podchodził do swoich obowiązków, skoro my nie traktujemy w ten sposób naszych powinności. Każda ze stron ma swoje oczekiwania i swoje prawa.

8. Docenianie

Wypłata to nie jedyna forma, w jakiej możemy okazać pracownikom, że dostrzegamy ich trud i zaangażowanie. Istnieje wiele możliwości pozapłacowych: wspomniane imprezy integracyjne, dodatkowe dni wolne czy szkolenia branżowe. Dobrym pomysłem mogą się okazać konkursy, w których do wygrania będzie coś cennego.

9. Rozwiązywanie konfliktów

Tam, gdzie dochodzi do interakcji międzyludzkich, tam pojawiają się także konflikty. Warto, by management ich nie ignorował i w porę reagował. Próba zamiatania sprawy pod dywan jedynie zaostrzy problemy w zespole.

Praca w gastronomii wiąże się ze sporą presją czasu i stresem. W takim środowisku łatwo o nieporozumienia. Niezmiernie ważne jest, by w razie wystąpienia takich problemów porozmawiać z uczestnikami konfliktu i znaleźć rozsądne rozwiązanie.

10. Szkolenia

Dobrze wyszkolony zespół nie stworzy się sam. Sprzęt gastronomiczny stale się zmienia, technologia ulega udoskonaleniu i wymaga nowych umiejętności. Dbanie o to, by personel zdobywał świeżą wiedzę jest korzystne z wielu względów. Z jednej strony pozwala na zwiększenie możliwości i efektywności pracy, z drugiej zaś zapewnia bezpieczeństwo.

Udostępnianie pracownikom możliwości poszerzania umiejętności to także rewelacyjny czynnik motywacyjny, zachęcający do większego wysiłku i lojalności wobec pracodawcy.

11. Dobry sprzęt

Profesjonalne wyposażenie gastronomiczne jest ważne dla lokalu z wielu względów. Zakup nowoczesnego pieca konwekcyjno-parowego, wydajnej kuchni czy ekspresu do kawy nie tylko zwiększy jakość serwowanych produktów, ale także i efektywność pracy.

Wraz z dobrym sprzętem o intuicyjnej obsłudze i sporych możliwościach, wzrasta także komfort pracy i zadowolenie personelu.

12. Bezpieczeństwo pracy

Trudno oczekiwać, że personel zakładu gastronomicznego z przyjemnością stworzy zgrany zespół, skoro wykonywanie codziennych obowiązków wiązać się będzie z zagrożeniem zdrowia i życia. Zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ergonomii pracy to podstawa – nie tylko w gastronomii.

13. Odpowiednia przestrzeń do pracy

Wspomniane wyżej bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od sposobu zorganizowania przestrzeni. Co więcej, prawidłowo rozplanowane zaplecze produkcyjno-magazynowe zwiększa komfort pracy.

Odpowiednio wentylowane pomieszczenia, właściwie zaplanowane szlaki komunikacyjne, sprawny i niezawodny sprzęt stanowią nieodzowne czynniki, bez których trudno oczekiwać, że personel będzie pracować z zaangażowaniem. Tym mniejsze jest także prawdopodobieństwo powstania zgranego zespołu.

Pracownica gastronomii

14. Przestrzeganie czasu pracy

Szanowanie czasu, w jakim personel realizuje swoje działania jest równie ważne, jak pozostałe punkty tej listy. Zmęczeni, przepracowani i zestresowani ludzie to nie tylko niższa wydajność, ale także większe zagrożenie. Podczas niekończącej się zmiany łatwo o wypadki i uszkodzenie ciała.

15. Słuchanie pracowników

To personel na co dzień ma kontakt z klientem, obsługuje sprzęt i realizuje misję lokalu. To on najlepiej zna bolączki i dobre strony twojego biznesu. Nie lekceważ zdania pracowników. Organizuj regularnie spotkania z zespołem. Słuchaj wskazówek, bądź otwarty na nowe rozwiązania.

Z jednej strony pozwoli to rozwikłać ewentualne problemy istniejące w lokalu, z drugiej zaś pokaże pracownikom, że doceniasz i szanujesz ich zdanie. Bycie dostrzeżonym i ważnym to dla człowieka podstawa poczucia przynależności. To najlepsza droga do budowania zaangażowania.

Jak widać, sposobów na stworzenie idealnej ekipy lokalu gastronomicznego jest wiele. Wdrożenie ich w zakładzie pozwoli ci zbudować zgrany zespół, który z zaangażowaniem będzie pomagał zwiększać dochody restauracji. Pamiętaj –zadowoleni pracownicy to szczęśliwy biznes.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *