Aktualności Porady

Jak ocalić biznes gastronomiczny w czasach koronawirusa

zamkniete

Sytuacja na świecie oraz w Polsce staje się coraz bardziej poważna. Nie chodzi już jedynie o samo zagrożenie epidemiologiczne, ale także piętno, jakie kwarantanna odbije na gospodarce. Nieczynne restauracje i bary oznaczają ogromne straty finansowe dla branży gastronomicznej.

Co zatem zrobić, by pomóc swojemu biznesowi w tych trudnych chwilach? Jak ochronić swój lokal gastronomiczny przed upadkiem?

Konieczne działania zapobiegawcze

Zacznijmy od tego, że zamknięcie miejsc, w których zbiera się duża ilość ludzi jest po prostu konieczne. Kroki podjęte przez osoby decyzyjne mają za zadanie spłaszczenie krzywej wzrostu zachorowań.

Dlaczego to ważne? Nasz niedofinansowana i kulejąca od dziesięcioleci służba zdrowia po prostu nie jest w stanie poradzić sobie z szybkim przyrostem ilości osób zakażonych. Już teraz w szpitalach brakuje podstawowych środków ochrony, jak maski i rękawiczki, nie wspominając o kombinezonach zabezpieczających personel medyczny, który przecież musi spędzać z chorymi całe dnie.

Zastosowanie kwarantanny ma na celu spowolnienie narastania ilości zakażonych. Dlaczego nie mówimy tu o eliminacji? Niestety z doniesień specjalistów wynika, że bardzo duża część społeczeństwa zarazi się SARS-CoV-2. Oczywiście, większość przejdzie Covid-19 łagodnie, ale nadal 2% z kilkudziesięciu milionów może potrzebować hospitalizacji.

Jak uratować lokal gastronomiczny w czasach epidemii

Przed branżą gastronomiczną stanęło bardzo poważne wyzwanie. Zamknięcie zakładu na kilka tygodni, a może i dłużej, może oznaczać plajtę. Co zrobić, by uniknąć czarnego scenariusza?

1.   Oferuj dania na wynos

Najlepszym rozwiązaniem w tym czasie jest skupienie się na serwowaniu dań z dowozem bądź odbiorem osobistym.

Przekształcenie oferty w taki sposób, by można z niej było skorzystać w domowym zaciszu to idealna alternatywa dla dotychczasowej działalności. Najważniejsze jest jednak zachowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa i zapobieganie zagrożeniu na każdym etapie produkcji oraz sprzedaży.

Przemysł spożywczy musi przestrzegać ścisłych wytycznych mających na celu ochronę zdrowia publicznego. W tym wyjątkowym czasie ostrożność należy zwiększyć jeszcze bardziej.

Pamiętajmy o:

  • bardzo częstym i długim myciu rąk ciepłą wodą z mydłem;
  • stosowaniu środków dezynfekujących dłonie i urządzenia, a także klamki i wszelkie inne elementy, które się często dotyka;
  • przygotowywaniu jedzenia w rękawiczkach jednorazowych;
  • realizowaniu działań wyłącznie! przez osoby zdrowe.

Warto stosować również system bezkontaktowego dowozu. Polega to na tym, że dostarczyciel zostawia paczkę z żywnością przed drzwiami mieszkania klienta bądź w innym umówionym miejscu.

Osoby dowożące towar do konsumentów powinny zostać wyposażone w:

  • środek dezynfekcyjny
  • rękawiczki jednorazowe
  • maseczki jednorazowe

Te ostatnie nie są konieczne, skoro kontakt jest bardzo krótki lub w ogóle go brak. W sytuacji, gdy jednak zdecydujemy się na maseczkę, należy ją włożyć czystymi rękami tuż przed wejściem do budynku, w którym następuje dostawa. Noszenie jej przez dłużej niż 15 minut sprzyja zarażeniu osoby, która ma ją na twarzy – tkanina wilgotnieje, a w takim środowisku dużo łatwiej namnażają się drobnoustroje.

Następnie należy włożyć czyste rękawiczki i w ten sposób dostarczyć żywność. Rękawiczki zdejmujemy po powrocie do lokalu lub przed kolejną dostawą, jeśli mamy w planach odwiedzenie kilku klientów pod rząd.

Środkiem dezynfekujących przecieramy dłonie i spryskujemy kierownicę samochodu oraz wszelkie elementy, których dotykaliśmy.

Serwowanie dań na wynos można realizować na pomocą zamówień telefonicznych, jednak te wymagają płatności podczas odbioru. W tej sytuacji warto, by dostawca miał ze sobą terminal. Najbezpieczniejszą formą są w tej sytuacji zamówienia składane za pośrednictwem Internetu i opłacane z góry.

Stosując opcję odbioru osobistego należy maksymalnie ograniczyć kontakt klienta. Niedopuszczalne jest wchodzenie do lokalu, dania wydajemy przez okno lub drzwi, zachowując stosowną odległość.

makaron

2.   Poinformuj klientów o tym, że twoje usługi są bezpieczne

Strach powoduje, że coraz więcej osób unika nie tylko wyjścia z domu, ale i korzystania z wszelkich dostaw. Jest to moment na to, by wykorzystać social media, stronę www i inne dostępne ci platformy, by nawiązać kontakt z konsumentem i rozwiać jego wątpliwości.

Poinformuj klientów o krokach, jakie podejmujesz, by zapewnić im bezpieczeństwo. Możesz skorzystać z Pytań i Odpowiedzi, jakie przygotowała Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków FDA. Wybraliśmy z nich to, co najważniejsze i uzupełniliśmy o swoje uwagi.

Pyt. Czy mogę zachorować na COVID-19 z powodu dotykania żywności, opakowania żywności lub powierzchni mających kontakt z żywnością, jeśli koronawirus był na nim obecny?

Odp. W tej chwili nie ma dowodów na powiązanie żywności lub opakowania żywności z transmisją COVID-19. Podobnie, jak inne wirusy, możliwe jest, że SARS-CoV-2 może przetrwać na powierzchniach lub obiektach. Z tego powodu bardzo ważne jest częste i dokładne mycie rąk, przyborów kuchennych i powierzchni roboczych.

Pyt. Czy mogę zarazić się od pracownika, który zajmuje się moim jedzeniem?

Odp. Wirus, który powoduje COVID-19, przenosi się drogą kropelkową, dlatego ważne jest, by lokale dokładały wszelkich starań, by zachować najbardziej restrykcyjne zasady bezpieczeństwa. Przy produkcji potraw udział brać mogą wyłącznie osoby zdrowe. Każdy, kto ma do czynienia z przygotowywaniem i podawaniem posiłków, powinien zawsze postępować zgodnie z procedurami bezpiecznego obchodzenia się z żywnością, takimi jak częste mycie rąk i powierzchni.

Pyt: Ponieważ pracownicy restauracji mają stały kontakt ze społeczeństwem, czy istnieją jakieś specjalne środki ostrożności, które powinni oni podjąć, aby uniknąć zachorowania na Covid-19?

Odp. Nie zaleca się zdrowym osobom noszenia maski przez czas dłuższy, niż 15 minut. Warto ją jednak założyć w momencie dostarczania towaru, jednak przy zachowaniu odpowiedniej odległości (1,5 metra) brak maski nie stwarza zagrożenia.

Zachęć klientów do wspierania twojego lokalu. Mając pewność, że dbasz o ich bezpieczeństwo i zależy ci na dialogu, konsumenci chętniej zamówią coś z twojej restauracji.

3.   Skorzystaj z pomocy ZUS

Trzeba pamiętać, że w podobnej sytuacji, jak właściciele lokali gastronomicznych jest mnóstwo przedsiębiorców. Z tego względu państwo opracowuje rozmaite formy wsparcia.

Mimo że część firm zapłaciła już składki za luty, a także marzec, część przedstawicieli branż, które kryzys dotknął najbardziej (między innym restauratorzy) nie odprowadziła należności za poprzedni miesiąc.

Na szczęście ZUS zdecydował o zawieszeniu składek na 3 miesiące, wprowadził także maksymalnie uproszczone procedury.

Co zrobić, by odroczyć składki na ubezpieczenia zdrowotne? Wystarczy złożyć w ZUS odpowiedni wniosek. Można to zrobić za pośrednictwem Internetu, na drodze:

  • mailowej,
  • skorzystania z Platformy Usług Elektronicznych .

Dokumenty można także złożyć w oddziale, ale z uwagi na pandemię, warto skorzystać z nowoczesnych rozwiązań online.

4.   Sprawdź, co oferuje twój bank

Związek Banków Polskich zrzeszający większość tych instytucji wysłał rekomendację, zachęcającą do wprowadzenia udogodnień dla klientów borykających się ze spłatą zobowiązań z powodu panującej pandemii.

Wiele instytucji poinformowało już o planowanych wdrożeniach. Skontaktuj się ze swoim bankiem i dowiedz, czy oferuje możliwość zamrożenia rat oraz innych, pomocnych rozwiązań.

5.   Wykorzystaj elastyczne formy płatności

Planowałeś nowe inwestycje, a teraz obawiasz się, że cały plan weźmie w łeb? Właściciele restauracji, pizzerii, barów czy firm cateringowych, którzy zamierzali rozbudować bądź zmodernizować lokal czy zakupić nowy sprzęt, mogą skorzystać z elastycznych form finansowania.

Jak mówi przedstawiciel Gastrosklep.pl, warto skorzystać z bezpiecznych propozycji, jak:

  • leasing,
  • rozłożenie płatności na raty.

W obecnej sytuacji każdej ze stron zależy na znalezieniu rozwiązań, które zapewnią obopólną korzyść.

6.   Spożytkuj ten czas

Atak koronawirusa i jego błyskawiczne rozprzestrzenianie się to sytuacja trudna dla wszystkich. Wiele branż ucierpi, jednak załamywanie rąk z pewnością nie przyniesie żadnych korzyści.

Czas, w którym twój biznes nie pracuje na pełnych obrotach wykorzystaj tak, by z niego skorzystać. Warto skupić się na tym, co możesz zrobić, by móc spoglądać w przyszłość nieco bardziej optymistycznie.

Faktów nie zmienimy, możemy się jedynie dostosować. Co zatem zrobić podczas pandemii?

  • Opracuj plan działań na najbliższe miesiące.
  • Zastanów się nad alternatywą do stosowanych dotychczas rozwiązań.
  • Zadbaj o najbliższych i kontakty z rodziną.
  • Wykorzystaj okazję, by się rozwijać – czytaj, poszerzaj wiedzę, zasięgaj nowych informacji.

Pandemia spadła na nas nagle i wprowadziła ogromny chaos. Wiele spraw pozostaje poza naszą kontrolą, dlatego bardzo ważne jest by to, na co mamy wpływ zrealizować jak najlepiej. Branża gastronomiczna przezwycięży ten kryzys pod warunkiem, że działać będziemy systemowo i solidarnie. Zachęćmy klientów do pomocy (poprzez korzystanie z oferty na wynos), pracujmy w oparciu o najwyższe standardy, zbudujmy zaufanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *