Porady

Jak otworzyć restaurację? Przepis krok po kroku

architecture-1837150_1920

Pizzeria, kawiarnia, a może manufaktura lodów naturalnych? Prowadzenie własnego lokalu to marzenie wielu osób. Niestety biznes gastronomiczny może okazać się prawdziwym polem minowym. Pozornie prosta działalność wiąże się z rozmaitymi przeszkodami i pułapkami, w które łatwo wpaść, gdy przedsięwzięcia nie poprzedzimy drobiazgowymi przygotowaniami.

Na co powinniśmy zwrócić uwagę przystępując do przekuwania marzeń w rzeczywistość? Wprowadzenie w życie snu o założeniu własnej restauracji należy poprzedzić szczegółowym planem. Bez niego możemy być wręcz pewni fiaska. Bez względu na to, czy mówimy o kameralnej kawiarni na kilka stolików, lodziarni z okienka czy luksusowej restauracji – niezbędne jest sprecyzowanie oczekiwań, analiza rynku i sporządzenie prognozy na przyszłość.

Etapy otwarcia restauracji:

Tak, jak wspomnieliśmy, podstawą jest dobry plan. Rozpoczynając jakąkolwiek działalność biznesową, należy przede wszystkim określić sposób jej finansowania. Czy start lokalu będzie możliwy dzięki naszym własnym środkom? A może potrzebujemy inwestora? Aby podjąć właściwą decyzję w tym aspekcie, niezbędna jest szczegółowa analiza kosztów, jakie nas czekają, a także swoich zasobów. W jaki sposób możesz sfinansować swoją restaurację?

Źródło finansowania

W przypadku, gdy przeprowadzona analiza wykazała, że nasze własne środki pozwolą na realizację marzenia o lokalu gastronomicznym, nie musimy się martwić o zdobycie inwestowania zewnętrznego. Należy jednak pamiętać, że gastronomia jest branżą obarczoną sporym ryzykiem. Pompowanie całych oszczędności w lokal, stawianie wszystkiego na jedna kartę, może się okazać zgubne w skutkach. Zważmy, że restauracja, bar czy kawiarnia rzadko przynoszą profity natychmiast po otwarciu. Być może warto jednak poszukać środków zewnętrznych?

Oto kilka sposobów na to, jak sfinansować restaurację:

Kredyt

Możemy zdecydować się na pożyczkę z banku lub skorzystać z inicjatywy Jeremie skierowanej do osób, które startują z działalnością gospodarczą.

Fundusze unijne

Istnieje kilka programów Unii Europejskiej, dzięki którym możemy zdobyć środki na sfinansowanie gastronomii. Co prawda skorzystanie z nich wymaga wypełnienia wielu dokumentów i cierpliwości (na pieniądze trzeba czekać nawet kilkanaście miesięcy), ale jest to niewątpliwie wielka szansa dla młodych firm.

Dotacje państwowe

Osoby uruchamiające pierwszą działalność gospodarczą mogą także skorzystać z dofinansowania rządowego, chociażby w ramach programów aktywizujących osoby bezrobotne.

Inwestor niezależny 

Na rynku znaleźć można szereg podmiotów oferujących dofinansowanie lokalu gastronomicznego, a także świadczących usługi doradcze. Pamiętajmy jednak, by dokładnie sprawdzić potencjalnego inwestora i przeanalizować wszelkie za i przeciw wejściu w taką współpracę.

Trzeba mieć świadomość, że każda z form finansowania ma swoje wady i zalety. Nikt nie da nam swoich pieniędzy ot tak, bez żadnych oczekiwań. Każdy inwestor – czy to Unia, czy przedsiębiorstwo prywatne – będzie oczekiwać spełnienia całego szeregu warunków. Warto być na to przygotowanym i uważnie czytać wszelkie zapisy w umowach i zobowiązaniach.

Sporządź plan biznesowy

Jak wspomnieliśmy określenie źródła finansowania wymaga prognozowania kosztów i zysków. Uporządkowanie i zapisanie w sposób przejrzysty wszelkich danych niezbędnych do rozpoczęcia działalności, umożliwi klarowną ocenę sytuacji. Z tego względu niezbędne jest wykonanie biznesplanu.

Dokument ten pozwoli nam nakreślić sposób działania, a także wydajnie gospodarować budżetem. Plan biznesowy jest niezbędny w sytuacji, gdy źródłem naszego finansowania są podmioty zewnętrzne (fundusze unijne, inwestor, bank). Wówczas jego struktura powinna dokładnie odpowiadać wytycznym, a zawartość – być w najwyższym stopniu szczegółowa.

Co powinien zawierać biznesplan?

  1. Streszczenie – to miejsce przywita oko czytającego w pierwszej kolejności. Dlatego bardzo   ważne jest, by przyciągnęło je na dłużej. Warto umieścić tu atrakcyjne podsumowanie zawartości dokumentu, wyłuskując najistotniejsze elementy w sposób przejrzysty i łatwy odbiorze.
  2. Charakterystyka przedsiębiorstwa – powinna zawierać nazwę, dane adresowe, nazwiska właścicieli i czas rozpoczęcia działalności, a także krótki opis misji, osiągnięć i zasobów.
  3. Opis produktu lub usługi – tu przedstawiamy przedmiot naszej działalności.
  4. Otoczenie wewnętrzne – w tym miejscu opisujemy zasoby ludzkie, ich wzajemne zależności oraz sposób komunikacji.
  5. Otoczenie zewnętrzne – tu umieszczamy wyniki analizy rynku i konkurencji.
  6. Marketing i sprzedaż – w tej sekcji opisujemy, w jaki sposób zamierzamy generować zyski.
  7. Plan działania – zawierać powinien harmonogram realizacji poszczególnych etapów przedsięwzięcia (najlepiej w perspektywie 5 lat)
  8. Analiza finansowa – w tej części przedstawiamy zestawienie kosztów, planowanych przychodów, SWOT (analiza zysków i strat) itp.
  9. Załączniki – dodatkowe dokumenty, mogące się przydać do uzyskania finansowania (wszelkie tabele, raporty).

Plan biznesowy sporządzany na własny użytek może być mniej szczegółowy, jednak bezwzględnie należy go przygotować i zawrzeć w nim wszelkie informacje niezbędne do realizacji przedsięwzięcia. Pozwoli nam to kontrolować sytuację i na bieżąco korygować błędy.

Przeanalizuj rynek

Wspomniane w planie biznesowym rozeznanie w rynku jest niezwykle istotnym elementem, od którego powinniśmy zacząć projektowanie biznesu. Brak znajomości trendów i niedoinformowanie w kwestii popytu może nas wiele kosztować. Musimy wiedzieć, jaka działalność przynosi zyski, z jakimi konkurentami przyjdzie się nam mierzyć i czego oczekują klienci.

Określ, jaka powinna być lokalizacja punktu gastronomicznego

Wybierając miejsce dla naszego zakładu, warto zwrócić uwagę nie tylko na to, czy w danej okolicy istnieją już podobne podmioty, ale także na szereg innych czynników. Wśród nich wymienić należy odległość od centrum miasta, łatwość dojazdu, a także to, jaką opinię ma dana okolica. Charakter lokalu musi odpowiadać klimatowi dzielnicy czy miasta. Trudno oczekiwać, że klient luksusowy uda się do naszej restauracji, jeśli usytuowana zostanie w miejscu, które nie cieszy się prestiżem.

Drugim aspektem dotyczącym miejsca, w którym rozpoczniemy swój biznes, jest sam lokal. Możemy go wynająć, kupić bądź zbudować od podstaw. Należy oszacować, która z opcji jest najbardziej opłacalna i przyniesie nam największe korzyści w krótkim i długim terminie.

Wybierz i przeszkol personel

To ludzie tworzą biznes. Bez względu na to, ile środków zainwestujemy w dekorację wnętrz, wyposażenie, lokalizację i udogodnienia dla klientów, brak kompetentnej załogi zaowocuje stratami. Dobrze wyszkolony, zgrany zespół, który lubi swoją pracę i zna zasady obsługi klienta jest w stanie zrekompensować niedostatki w pozostałych sferach.

Z tego względu w analizie finansowej warto umieścić koszty warsztatów dla personelu – zarówno pracującego w sali konsumenckiej, jak i na zapleczu. Rynek oferuje coraz bardziej zaawansowany sprzęt gastronomiczny, którego obsługa związana jest z koniecznością przeszkolenia załogi. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko wypadków, a także zwiększymy poziom wykorzystania potencjału urządzeń. 

ZUS, Sanepid i inne

Uruchomienie lokalu gastronomicznego wymaga spełnienia wymogów rozmaitych instytucji państwowych. Sanepid może zablokować nasz biznes już na samym starcie, dlatego niezwykle istotne jest, by już na etapie projektowania zadbać o to, by zakład odpowiadał standardom formalnym. Jeśli nie mamy pewności, jak to zrobić, skorzystajmy z pomocy firm, które oferują kompleksową obsługę gastronomii. Poza Sanepidem, nasz zakład zostanie oceniony przez Państwowego Inspektora Budowlanego, lokal musi spełniać także wytyczne BHP, dlatego pamiętajmy o zaopatrzeniu go w stosowne gaśnice, umieszczeniu odpowiednich oznaczeń i zadbaniu o szlaki ewakuacyjne.

W przypadku, gdy chcemy oferować klientom alkohol – musimy zdobyć stosowne pozwolenie. Kto wydaje koncesję na alkohol? Przyszły właściciel restauracji powinien ubiegać się o przyznanie jej u zarządcy miasta (wójta, burmistrza lub prezydenta).

Zatrudnianie pracowników to kolejna sfera związana z szeregiem formalności. Pamiętaj, że musisz odprowadzać składki do ZUS, zadbać o wymagane prawem badania wstępne i okresowe, a także upewnić się, że współpracujesz z nimi w oparciu o dobrze skonstruowane umowy.

Zadbaj o profesjonalny projekt zakładu gastronomicznego

Jak już wspomnieliśmy, każdy lokal gastronomiczny musi spełniać szereg wymogów formalnych. Dla osób bez doświadczenia schody zaczynają się już na etapie koncepcyjnym. Bez względu na to, czy budujemy zakład od podstaw, czy jedynie modernizujemy istniejące już wnętrza, musimy sporządzić projekt technologiczny zaplecza gastronomicznego. Czym jest ten dokument? W skrócie stanowi dokładny spis wskazówek dotyczących rozmieszczenia pomieszczeń i ich ilości, a także wyposażenia gastronomicznego wraz z przyłączami do sieci wodno-kanalizacyjnej, gazowej i energetycznej. Projekt gastronomiczny zawiera również rysunki techniczne, dzięki którym prowadzenie wszelkich prac instalacyjnych, montażowych i budowlanych jest znacznie prostsze. Co więcej, dobrze skonstruowany projekt technologiczny restauracji zostanie bezproblemowo zaakceptowany przez Sanepid, a to znacznie przyspieszy otwarcie restauracji, baru czy kawiarni. Z tego względu warto powierzyć to zadanie specjalistom. Błędy na etapie projektowym opóźniają inwestycję i przynoszą straty finansowe.

Przemyśl wyposażenie gastronomiczne

Jakie wyposażenie do restauracji? To pytanie spędza sen z powiek wielu adeptom gastronomii. W związku z tym, że rynek oferuje naprawdę bogaty wybór urządzeń, w którym łatwo się pogubić, warto przygotować dokładny spis tego, co będzie nam bezwzględnie potrzebne. Bez jakich sprzętów nasza restauracja nie może się obejść? O tym zdecyduje karta dań. To na podstawie rodzaju posiłków, jakie zamierzamy serwować, powstaje spis urządzeń. Kiedy wiemy już, co i jak chcemy gotować, warto pamiętać o tym, by zakupione przez nas urządzenia objęte były gwarancją i opieką serwisową. Bardzo istotna jest także możliwość dowozu i montażu sprzętu przez sprzedawcę.

Zaplanuj kartę dań

Planując menu należy zadać sobie kilka ważnych pytań:

Co oferuje lokal moich marzeń?

Zakładamy, że lokale gastronomiczne otwierają pasjonaci – miłośnicy smaków czy szefowie kuchni. Aby biznes przynosił nam nie tylko profit, ale i przyjemność, warto w menu umieścić dania, które cenimy, jako konsumenci.

Kto będzie moim klientem?

Kiedy już wiemy, co chcielibyśmy oferować, warto zastanowić się, na jakich klientów liczymy i na tej podstawie skorygować swoje plany. Bywa, że restauratorzy mają dziesiątki pomysłów na potrawy i całą tę masę próbują wcisnąć do jednej karty. Jakie są konsekwencje? Po pierwsze: menu ze zbyt dużą możliwością wyboru zwyczajnie męczy konsumentów, po drugie: taka karta wymaga zapewnienia wielu zasobów surowcowych, a to podnosi koszty prowadzenia restauracji.

Co jest teraz w trendach?

Warto umieścić w menu pozycje, które aktualnie cieszą się dużym zainteresowaniem. Pamiętajmy jednak, że karta dań musi być spójna i oddawać charakter lokalu. Umieszczanie w niej na siłę potraw i napojów, które kompletnie odbiegają od obranego stylu mija się z celem.

Czy będę mieć dostęp do surowców?

Pamiętajmy o sezonowości surowców. Co prawda obecnie możemy sprowadzić wszystko, co tylko chcemy, choćby z drugiego końca świata, warto jednak mieć na uwadze jakość poszczególnych składników o określonej porze roku, a także koszty takich zakupów.

Pamiętajmy również o graficznej formie przedstawienia listy potraw. Nieatrakcyjne, nieczytelne i co gorsza – brudne menu odstraszy nawet najbardziej wyrozumiałego klienta. Dlatego bardzo ważne jest zaprojektowanie karty w sposób przejrzysty i miły dla oka, a także dbanie o to, by wymieniać podniszczone egzemplarze na nowe.

Program komputerowy

Prowadzenie lokalu gastronomicznego to przedsięwzięcie niełatwe, dlatego warto zainwestować w program, który ułatwi nam codzienne działania. Intuicyjny w obsłudze, a jednocześnie funkcjonalny system informatyczny do restauracji pozwoli na sprawną obsługę klienta, dostarczając danych o produktach, zasobach i ewentualnych problemach.

Promocja

Reklama dźwignią handlu – któż nie zna tego sloganu? Jego pospolitość dorównuje prawdziwości. Nawet najlepsze menu, najbardziej oryginalny wystrój i najprzyjemniejsza obsługa nie pomogą, jeśli o naszym lokalu nikt się nie dowie. Istnieje wiele sposobów promowania gastronomii. Obecnie nie musimy już ograniczać się do kosztownych reklam w mediach czy rozdawania ulotek. Facebook, Instagram, Twitter dają szerokie pole do popisu. Wystarczy skorzystać z ich możliwości, by zaprezentować swoją ofertę, zaproponować atrakcyjne promocje, a także – co najważniejsze – zbudować relację z klientem. Konsument, który czuje, że o niego dbamy nie tylko w lokalu, ale także w social mediach (np. umożliwiając łatwą rezerwację stolika, odpowiadając na pytania i wątpliwości), z pewnością to doceni.

Aby łatwiej kontrolować finanse przeznaczane na ten obszar, warto sporządzić plan marketingowy, w którym umieścimy szacowane koszty działań promocyjnych.

Pamiętajmy także o tym, by pozwolić się znaleźć. Podstawą jest zadbanie o obecność w mapach Google, a także reagowanie na pojawiające się w wyszukiwarce komentarze.

Ile kosztuje założenie restauracji?

To chyba najważniejsze pytanie, które dręczy osoby marzące o własnym punkcie gastronomicznym. Cóż, koszty zależą od szeregu rozmaitych czynników: charakteru działalności, wielkości lokalu, rodzaju klienta, karty dań, lokalizacji, kosztów wynajmu itd. Jedno jest pewne, o rozpoczęciu gastronomii można zapomnieć nie dysponując kwotą minimum 300 tys. złotych.

Źródło:

https://artsystem.com.pl/lista

https://finanse.wp.pl/ile-kosztuje-otwarcie-wlasnej-restauracji-6114549866301057a

https://gastrosklep.pl/pl/i/Etapy-otwarcia-lokalu-gastronomicznego/16

https://www.infakt.pl/blog/struktura-biznesplanu/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *