Porady

Jak zwiększyć zyski restauracji?

cafe

Prowadzenie gastronomii to nie bułka z masłem. Bywa, że mimo wielkiego wysiłku włożonego w stworzenie wymarzonej restauracji, baru czy kafejki, osiągane profity nas nie zadowalają. Atrakcyjny wystrój, świetna lokalizacja, modne potrawy – zdaje się, że zadbaliśmy o wszystko, a jednak efektów brak. W jaki sposób sprawić, by lokal zaczął zarabiać więcej?

Dopracuj menu

Dobrze skonstruowana karta dań jest jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych, dzięki którym możesz zwiększyć zyski restauracji, a także innego lokalu. Jak sprawić, by menu działało na twoją korzyść?

Zmierz rentowność

Nadmiernie obszerny jadłospis potrafi nie tylko zniechęcić klienta, ale także przyczynić się do wzrostu kosztów. Umieszczanie w menu zbyt wielu dań powoduje konieczność przechowywania dużych zapasów żywności, które często się po prostu marnują. Zatem przeanalizuj kartę dań i oceń, co Ci się tak naprawdę opłaca. Jedynie dokładna analiza aktualnej sytuacji pozwoli ci zwiększyć zyski w przyszłości.

Trzy najważniejsze wskaźniki pomiaru opłacalności to:

  • koszt żywności w menu,
  • procent kosztów żywności,
  • zysk brutto.

Zmierz popularność

Mogłoby się wydawać, że tym, co przynosi największy zysk w restauracji są najchętniej wybierane potrawy. Sytuacja jednak nie jest taka prosta. Możemy sprzedawać duże ilości określonej pozycji w menu, jednak jej cena bądź koszty przygotowania nie powodują wzrostu przychodów. Z tego względu niezwykle istotne jest, by przeanalizować stosunek popularności do zysku.

Najlepiej umieścić dane na osi współrzędnych, w której X opowiada zyskom z danej potrawy, Y zaś wskazuje jej popularność. Umieszczając dania w układzie, możemy wyznaczyć linię trendu i sprawdzić, które z nich wykazują następujące zależności:

  • wysoka popularność i duży zysk,
  • wysoka popularność i mały zysk,
  • niska popularność i wysoki zysk,
  • niska popularność i mały zysk.

Kolejną kwestią jest sam wygląd menu. Badania pokazują, że odpowiednia prezentacja i układ karty dań może zwiększyć zyski twojej restauracji o 3-5%. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Zapewnij czytelność

Bardzo ważne jest, by karta była czytelna i przejrzysta, a także po prostu zadbana. Niejednokrotnie zdarza się, że klientom wręcza się zniszczone, poplamione tłuszczem jadłospisy, które mogą ich jedynie odstraszyć.

pub

Psychologia ceny

Skoro mowa o wizerunku karty, warto zwrócić szczególną uwagę na sposób zapisu i umiejscowienie cen. Z badań wynika, że oko ludzkie trafia najpierw w lewy górny róg wydruku czy ekranu. Umieszczenie cen po lewej stronie sprawi, że to właśnie one, jako pierwsze, powitają oko klienta. Nasze mózgi nie przepadają za wydawaniem pieniędzy. Lubimy sprawiać sobie rozmaite przyjemności, ale niekoniecznie chcemy, by to, ile musimy za nie zapłacić krzyczało na nas z oddali. Czy zatem wystarczy przesunąć cenę na prawo? Niekoniecznie – umieszczenie kwoty tuż za nazwą dania niewiele zmienia w tej kwestii, bowiem klienci przywykli do czytania kart zaczynając od cen. Jak zatem wybrnąć z tego, pozornego, impasu? Pozwólmy, by konsument najpierw zapoznał się z tym, co mu proponujemy, a potem zerknął na cenę, którą znajdzie za charakterystyką potrawy. Liczby umieśćmy na końcu opisów dań.

Porzuć złotego

Nie, nie oznacza to, że masz zapisywać ceny w innej walucie. Z psychologicznego punktu widzenia lepiej będzie, jeśli cena stanie się tylko liczbą („$ or Dollars: Effects of Menu-price Formats on Restaurant Checks, Sybil S. Yang, 2009, Cornell Hospitality Reports, 9(8), s. 6-11.). Wówczas umysł nie notuje natychmiast, że prezentowane cyfry oznaczają braki w portfelu i jest bardziej skłonny skupić się na samej potrawie.

Złoty trójkąt

Według koreańskich badaczy, jedna trzecia twoich klientów najczęściej zamawia pierwszą pozycję z menu. Drugie w kolejności jest danie wymienione w karcie jako ostatnie. Wszystko, co znajduje się pomiędzy, zwykle uchodzi uwadze konsumenta. Dlatego warto na tych pozycjach umieścić potrawy, które przyniosą ci największy zysk.

Obsługa na wagę złota

Zasada „klient nasz pan” jest nico przestarzała i powiedzmy sobie szczerze – na wyrost. Niemniej dbanie o to, by konsument czuł się w naszym lokalu jak najlepiej to podstawowy warunek przetrwania restauracji, baru czy kawiarni. Zła opinia rozprzestrzenia się w tych czasach w tempie błyskawicy. Dlatego niezwykle istotne jest, by obsługa w lokalu była nie tylko kompetentna, ale także przyjazna i kulturalna. Uśmiechnięty kelner, który nie tylko potrafi wyrecytować dania dnia i specjalności szefa kuchni, ale także doradzi i rozwiąże sytuacje kryzysowe, to walor nie do przecenienia. Ludzie przychodzą do lokalu nie tylko po to, by napić się kawy czy zjeść coś smacznego. Szukają tam określonych doznań – relaksu, poczucia, że ktoś o nich dba, przyjemnej atmosfery. Nie szczędź, zatem, na profesjonalnej obsłudze i szkoleniu tych, którym brakuje umiejętności i doświadczenia.

Szybkość serwowania

Skoro mówimy o jakości obsługi klienta, warto wspomnieć o tym, jak duże znaczenie ma prędkość podawania potraw. 40-minutowe oczekiwanie na obiad zniechęci nawet najbardziej cierpliwego konsumenta. Z tego względu bardzo istotne jest zadbanie o to, by dział produkcyjny i wydawczy współpracowały w nienaganny sposób. Niestety, jeśli nasze zaplecze jest marnie wyposażone, sprzęty wadliwe, a kuchnia to pole bitwy, w której personel walczy o przetrwanie, szybko odzwierciedli się to w jakości obsługi. Zadbaj zatem o to, by w kuchni znalazł się profesjonalny sprzęt gastronomiczny, by pomieszczenia były właściwie wentylowane, a szlaki komunikacyjne ułatwiały pracownikom przemieszczanie się. 

Reklama dźwignią

Trudno oczekiwać tłumów w lokalu, o którego istnieniu nikt nie wie. Restauracja bez skutecznych działań marketingowych ma niewielkie szanse na przetrwanie. Konkurencja jest obecnie ogromna. Kawiarnie, jadłodajnie, bary, lodziarnie zdają się wyrastać w miastach, niczym grzyby po deszczu. Restauratorzy, którzy nie chcą zaginąć w gąszczu ofert, muszą postawić na pozytywny rozgłos. Jak to zrobić i czy będzie to wiele kosztować? Po pierwsze skorzystaj z Internetu i jego niezliczonych możliwości. Nie musisz dysponować ogromnym budżetem, by promować się w radiu czy telewizji. Sięgnij po moc social media.

social media

Facebook

Po co mi to?

Strona na FB to obecnie must have niemal w każdej branży. Założenie fanpage’a pozwoli ci nie tylko zaprezentować ofertę lokalu i reklamować wydarzenia specjalne, ale przede wszystkim stanowi platformę łączącą cię z klientami. Podstawą skutecznego social marketingu jest budowanie relacji z konsumentami. Pokazując, że cenisz ich opinię i traktujesz jak ludzi, nie zaś chodzące portfele, zyskujesz sympatię, a stąd o wiele bliżej do budowy bazy lojalnych klientów. Słuchaj wskazówek, rozmawiaj, reaguj. Pamiętaj jednak, że social media są platformą, na której każdy może wyrażać swoją opinię – również negatywną. Opracuj system reagowania kryzysowego i nigdy, przenigdy nie kłóć się z klientem ani na forum, ani w prywatnych wiadomościach.

Wygląd strony na facebooku

Pamiętaj, by wypełnić wszelkie rubryki sugerowane przez zespół Facebooka. Szczególnie istotny jest opis strony, w którym możesz w kilku zachęcających zdaniach zaprezentować profil lokalu i to, co odróżnia cię od innych. Koniecznie zadbaj o zdjęcie profilowe oraz grafikę bądź video w tle.

Oto, jakie powinny być wymiary zdjęć na fanpage’u:

Wymiary zdjęcia w tle na FB – najlepiej 1024 x 390 px, waga do 100 kB Wymiary zdjęcia profilowego – najlepiej 640 x 640 px
Wymiary zdjęć w postach – najlepiej 1200 x 1200 px
Wymiary zdjęć w postach – najlepiej 1200 x 1200 px
Wymiary grafiki w poście z linkiem – najlepiej 1200 x 628 px

Instagram

Kolejną bardzo atrakcyjną obecnie platformą, na której warto się pojawić jest Instagram. Umieszczanie w nim atrakcyjnych zdjęć potraw wraz z ciekawym opisem, a także angażujących filmików pozwolą zdobyć rozpoznawalność i nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Warto zadbać o to, by profil nie stanowił jednak wyłącznie reklamy, na której publikować będziemy bezosobowe treści. Postaw na kreatywność i autentyczność. Pozwól ludziom poznać siebie i twój lokal. Korzystaj z InstaStories, by opowiedzieć odbiorcom o swoich planach, informuj o ciekawych wydarzeniach, nagrywaj fragmenty procesu kreowania potraw. Pamiętaj, by odpowiadać na komentarze i brać udział w dyskusjach.

Strona internetowa

W obliczu popularności social media coraz mniej lokali decyduje się na własną witrynę internetową. Warto ją jednak mieć w przypadku, gdy chcielibyśmy oferować dania na wynos i możliwość realizacji zamówień online (o tym opowiemy w dalszej części artykułu). Pamiętajmy jednak, że decydując się na uruchomienie strony www, musimy zadbać o to, by była jak najbardziej przyjazna użytkownikowi.

Funkcjonalna strona internetowa powinna być:

  1. przejrzysta,
  2. łatwa w nawigowaniu,
  3. przystosowana do urządzeń mobilnych.

Opcja na wynos

Oferowanie możliwości zamawiania dań na wynos pozwala na zwiększenie ilości klientów. Po pierwsze pozwoli przyciągnąć tych konsumentów, którzy z różnych względów nie mogą bądź nie chcą jeść w lokalu, po drugie – daje szansę na zwiększenie ilości zamówień nawet, gdy sala konsumencka jest już zapełniona. W niektórych przypadkach brak w ofercie dań na dowóz może sprawić, że z miejsca przegramy z konkurencją. Najlepszym przykładem są tu pizzerie, z których większość umożliwia klientom zamawianie potraw do domu.

Zamówienia online

Współczesny klient chętnie korzysta z zamówień internetowych. Szczególnie młodemu pokoleniu znacznie łatwiej przychodzi wypełnienie formularza w sieci, niż wykonanie telefonu do restauracji czy baru. Z tego względu, jeśli tylko mamy taką możliwość i oszacujemy, że będzie się to opłacać – warto udostępnić taką usługę.

Wifi

Skoro mowa o Internecie, warto pomyśleć także o szybkim WiFi. „Ale do restauracji przychodzi się po to, by zjeść i porozmawiać, a nie siedzieć w sieci” – mówią sceptycy. Owszem, jest to po części prawda. Nie wolno nam jednak zapominać o tym, w jakich czasach żyjemy. Istnieje cała rzesza osób, które spędzają całe dnie w Internecie, ponieważ z tym wiąże się ich praca. Praca, której nie realizują w tradycyjnie pojmowanym biurze, ale kawiarniach i restauracjach. O kim mowa? O freelancerach (wolnych strzelcach). Są to osoby, które spędzają w lokalach po kilka godzin dziennie, zamawiając nie tylko hektolitry kawy, ale także śniadanie, lunch czy obiad. Warto przyciągnąć ich do siebie, oferując szybkie łącze i cichy, wygodny zakątek do pracy.

wifi w restauracji

Karta stałego klienta

Bez względu na branżę, podstawą sukcesu każdego biznesu jest zaoferowanie klientowi czegoś, co sprawi, że poczuje się „zaopiekowany”. Czasy, w których konsumenci kupowali towary i korzystali z usług tylko dlatego, że były dostępne, już dawno minęły. Obecny rynek wymaga budowania relacji i nawiązywania więzi z klientem. W branży gastronomicznej ma to szczególne znaczenie. Ludzie, bowiem lubią wracać do sprawdzonych miejsc, w których czują się wyjątkowo. Nie wystarczy menu obfitujące w smakołyki, miła obsługa i świetna lokalizacja. Konkurencja z pewnością również o to zadba. Jak zatem dodatkowo zachęcić konsumenta? Skoro chcemy jego lojalności, trzeba dać mu coś w zamian. Karta stałego klienta upoważniająca do zniżek, atrakcyjne oferty dodatkowe czy punkty, które umożliwiają zdobycie ciekawych nagród – to sposoby, dzięki którym klient chętniej powróci w progi twojego lokalu.

Jeśli nie jesteś gotów, by oferować program lojalnościowy, spokojnie – istnieją inne sposoby na zyskanie stałych klientów. Wystarczy od czasu do czasu zaoferować konsumentom darmowy deser. Uczyń z tego wydarzenie-niespodziankę. Klienci zapamiętają miłe doświadczenie i z pewnością chętnie wrócą ponownie, kto wie, może przyprowadzą znajomych!

Program komputerowy

Inwestycja w program zarządzający dla gastronomii znacznie ułatwi analizę rentowności poszczególnych działań, a także gospodarkę zasobami. Rynek oferuje mnóstwo ciekawych rozwiązań. Wystarczy skorzystać z Internetu i przeanalizować, który z programów najlepiej odpowiada naszym potrzebom.

Jak widać istnieje wiele sposobów na to, by zwiększyć zyski lokalu gastronomicznego. Jak w każdym biznesie, również tutaj sukces jest kombinacją setek mniejszych i większych elementów. Zadbanie o każdy z nich wymaga dobrego planu i zaangażowania. Bez wątpienia najważniejszym z tych klocków jest dobre samopoczucie klienta, którego już zdobyliśmy. Z badań Harvard Business School dla wynika Starbucks, że dbałość o zadowolenie konsumenta ma ogromny wpływ na przychody i jest zawsze tańsza, niż zdobycie nowego. Pamiętaj – klient „zaopiekowany”, to klient lojalny.

Komentarze do wpisu “Jak zwiększyć zyski restauracji?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *