Porady

Reklama restauracji – jak realizować marketing dla gastronomii

restauracja

Współczesny konsument ma do wyboru dziesiątki, a w dużych miastach nawet tysiące barów, kawiarni i restauracji. Jak sprawić, by zawitał właśnie do ciebie? Podstawą jest oczywiście dobra lokalizacja i świetne menu, ale jeśli nikt nie będzie wiedział o twoim lokalu, nikt nie stanie w jego progu. Gastronomia, jak każdy inny biznes, potrzebuje promocji. Jak reklamować restaurację, bar czy usługi cateringowe? Tego dowiesz się z niniejszego artykułu.

Sieć pełna możliwości

Aby odnieść sukces musisz być tam, gdzie twoi klienci. Jak ich znaleźć? W obecnych czasach większość osób próbując odnaleźć jakieś informacje, sięga do sieci. Niezmiernie istotne jest zatem, by być tam widocznym. Tylko wówczas, poszukujący ciekawego miejsca na lunch czy zorganizowanie rodzinnej uroczystości, w bezkresie Internetu odnajdą właśnie twój lokal.

Strona internetowa

Doskonałym sposobem na zaistnienie w sieci i zaprezentowanie twojej oferty potencjalnym klientom jest strona internetowa. Szczególnie istotne jest to w przypadku, gdy oferujeszopcję na wynos. Nie musisz inwestować w skomplikowane witryny z wymyślnymi „fajerwerkami”. Wystarczy prosta, schludna i przejrzysta strona, na której klienci zapoznają się z twoim menu, odnajdą dane adresowe czy obejrzą zdjęcia wnętrz.

Dobra strona internetowa dla restauracji, czyli jaka?

Witryna lokalu gastronomicznego powinna:

  • Zawierać najpotrzebniejsze klientowi informacje.
  • Być estetyczna i przejrzysta.
  • Oferować łatwą nawigację.
  • Szybko się ładować.
  • Być dostosowana do urządzeń mobilnych!
  • Znaleźć się na domenie zawierającej nazwę lokalu.

Ile to kosztuje?

Koszty uruchomienia strony różnią się w zależności od tego, co ma się na niej znaleźć, w jakiej technologii ma być wykonana, a także, kto ją robi (agencje reklamowe są z pewnością o wiele bardziej kosztowne, niż graficy i programiści działający na własną rękę). Do kosztów wykonania należy doliczyć jeszcze cenę domeny i jej rocznego utrzymania (są to zwykle niewielkie kwoty).

Mapy Google

W jaki sposób ludzie znajdą się na twojej stronie? Warto zadbać o wizytówkę w najpopularniejszej wyszukiwarce. Zakładając bezpłatny profil w Google Moja Firma,masz możliwość opublikowania adresu, danych kontaktowych, godzin otwarcia lokalu, a także zdjęć i linka do twojej strony internetowej. Co więcej, możesz także skorzystać z Google StreetView i zaprosić klientów na wirtualny spacer po obiekcie.Dzięki temu klienci znajdą cię na mapie Google, a także dowiedzą się wszystkiego, co jest im potrzebne, by zarezerwować stolik bądź po prostu zawitać w lokalu.

marketing w gastronomii

Google Ads

Tak, jak wspomnieliśmy, poszukując informacji na temat interesujących lokali wartych odwiedzenia, klienci korzystają z Internetu. W jaki sposób sprawić, by zauważyli cię pośród tysięcy innych ofert? Jednym z najszybszych i najbardziej opłacalnych sposobów jest reklama w Google.

Podstawową zaletą Google Ads jest fakt, że ta forma promocji rozlicza jest za efekt. Płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie w twoją reklamę. Twoim kosztem jest więc działanie osoby, która już wstępnie jest zainteresowana twoją ofertą, a zatem znajduje się w odpowiednim miejscu lejka sprzedażowego. Tu – w przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej czy radiowej – by dotrzeć do potencjalnych klientów,nie potrzebujesz wielkiego budżetu. Odpowiednio zaprojektowana kampania potrafi zwiększyć ruch na twojej witrynie przy niewielkich kosztach.

Internauta po kliknięciu w reklamę trafia na stronę internetową lub fanpage lokalu. Jeśli twoja oferta lub sposób prowadzenia komunikacji go przekona, zyskałeś nowego klienta.

Social media

Social media zawładnęły marketingiem, stanowiąc potężne narzędzie umożliwiające bezpośrednie dotarcie do twojej grupy docelowej. W przeciwieństwie do reklamy tradycyjnej, nie emitujesz tu przekazu do ogromnego grona odbiorców, którzy mogą wcale nie być zainteresowani twoją ofertą, płacąc przy tym często horrendalne sumy. Social media dają możliwość nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami, zbudowania z nimi dialogu, a nawet więzi. Wykorzystując zarówno kanały darmowe, jak i płatne, możesz zbudować wizerunek i zdobyć stałych klientów.

socialmedia

Facebook

Mówi się, że gdy nie ma cię na Facebooku – nie istniejesz. I jest w tym sporo prawdy – zwłaszcza w przypadku biznesów. FB to platforma z bardzo wielkimi możliwościami, aby odnieść na niej sukces,musisz się jednak kierować pewnymi zasadami.

O czym powinieneś pamiętać:

  1. Budowa zaangażowania – twój fanpage nie może być jedynie tubą reklamową. Zarzucając odbiorców anonsami bardzo szybko ich zniechęcisz. Social media to budowa społeczności, a zatem i relacji – oferuj fanom atrakcyjne treści, ciekawostki, zdjęcia, rozmawiaj z nimi.
  2. Dialog – pamiętaj, by odpowiadać na komentarze i utrzymywać płynną komunikację z fanami.
  3. Systematyczność – bądź aktywny regularnie – jeden post w miesiącu to zdecydowanie za mało. Zrób plan wpisów i trzymaj się go.
  4. Atrakcyjne zdjęcia potraw – twoje potrawy to najlepsza wizytówka – fotografuj je, a zdjęcia publikuj na swoim fanpage’u.
  5. Konkursy –zaangażuj fanów, oferując im coś w zamian za ich aktywność – konkursy, akcje promocyjne i oferty specjalne to znakomity sposób na zdobycie klientów.
  6. Oferty specjalne dla fanów–nagradzaj najbardziej zaangażowane osoby.
  7. Komunikacja kryzysowa – w razie negatywnych komentarzy, zachowaj spokój. To zupełnie naturalne, że mogą się pojawić. Pamiętaj, by prowadzić dialog i pozostać otwartym na wszelkie uwagi – możesz się z nich wiele nauczyć, a także zaprezentować profesjonalną i przyjacielską postawę, którą na pewno zapunktujesz w oczach czytelników.

Niestety zasięg organiczny postów jest bardzo ograniczany przez Facebooka. Twoich wpisów nie widzą nawet osoby, które polubiły fanpage. Dlaczego? Cóż, jeśli nie wiadomo o co chodzi, to zapewne chodzi o… pieniądze. Aby dotrzeć do własnych fanów, a także osób spoza tej grupy, musisz zapłacić za promocję. Warto jednak podkreślić, że Facebook oferuje możliwość bardzo dokładnego profilowania grupy docelowej, określania czasu i miejsca wyświetlania reklam, a także kontrolę nad budżetem. Dobrze zaplanowana kampania może przynieść bardzo dobre rezultaty. Promocję możesz dostosować do zbliżających się świąt i okazji. Co więcej – masz możliwość wykorzystania zarówno grafik, jak i filmików.

Instagram

Kolejna świetna platforma umożliwiająca budowanie bazy zaangażowanych fanów/klientów również należy do Facebooka, ale nieco się od niego różni – tu najważniejsze są zdjęcia. To one mają za zadanie przykuć oko odbiorcy i skusić do wizyty na twoim profilu. Bardzo istotne jest to, aby zdjęcia były angażujące, a ich jakość wysoka. Na co należy zwracać szczególną uwagę?

  1. Odpowiednie światło to klucz do pięknych zdjęć – najlepsze jest naturalne, jeśli takim nie dysponujesz, sfotografuj danie w kuchni, w której zwykle lampy są mocniejsze, niż w sali konsumenckiej. 
  2. Zwróć uwagę na wygląd talerza i stołu – zadbaj o to, by potrawa była atrakcyjnie ułożona, a naczynie czyste. Pamiętaj także o dekoracjach.
  3. Nie fotografuj bardzo gorących potraw – pamiętaj, że para zgromadzi się na obiektywie.
  4. Publikuj jedynie własne zdjęcia (nie sięgaj po stocki) – chodzi o promocję potraw serwowanych w twoim lokalu, zdjęcia z banków fotografii nie mają zwyczajnie sensu, poza tym nie świadczą o twojej uczciwości i chęci nawiązania szczerego kontaktu z klientami.

Na Instagramie najważniejsze są zdjęcia, ale to nie wszystko. Bardzo istotne jest, abyś i tu pamiętał o angażujących opisach. Pokaż, kim jesteście jako zespół, zaangażuj fanów w życie lokalu. Bądź prawdziwy.

Zarówno Instagram, jak i Facebook oferują możliwość prowadzenia relacji live i wrzucanie krótkich filmików. To znakomita okazja do pokazania się fanom z naturalnej strony, zbudowania zaangażowania, a także przeprowadzenia krótkich ankiet czy konkursów.

Influencerzy

Influencer marketing jest bardzo popularny nie tylko na świecie, ale także w Polsce. Warto więc zapoznać się z listą popularnych blogerów i vlogerów zajmujących się gastronomią i recenzjami lokali. Świetnym pomysłem będzie na przykład zaproszenie ich na otwarcie lokalu.

marketing w sieci

Pamiętaj jednak, by zwrócić uwagę na wiarygodność influencera – ilość fanówi ich aktywność, zasięgi postów w social mediach. Coraz częściej zdarza się bowiem, że osoby z niewielkimi kontami kupują fałszywych fanów, a potem próbują wyłudzić od właścicieli barów czy restauracji darmowe posiłki. Podstawą wszelkich działań jest dobry research.

Opinie w sieci

Żadne pieniądze wydane na reklamę nie zastąpią realnych opinii twoich klientów. Udostępnianie konsumentom platform, na których mogą wyrażać swoje zdanie jest z jednej strony bardzo cennym kanałem promocyjnym, ale źródłem potencjalnych kryzysów. Opinie mogą być bowiem zarówno pozytywne, jak i negatywne. Prowadząc restaurację, bar czy kawiarnię musisz być na to gotowy. Unikanie, a co gorsza – kasowanie tych złych to prosty przepis na katastrofę.

Klienci mogą publikować opinie np. na:

  • wizytówce Google
  • Facebooku
  • TripAdvisor
  • Zomato

W sytuacji, gdy klienci rozpływają się w zachwytach, nie masz oczywiście żadnego problemu. Co jednak, gdy restauracja otrzymała słabą ocenę lub negatywny komentarz? Po pierwsze – nie panikuj. Nieprzychylne opinie są zupełnie naturalne – ludzie mają różne wymagania i preferencje, zdarzają się także sytuacje, w których coś nam po prostu nie wyjdzie. Jak zareagować? Spokojnie. Nigdy nie odpisuj, gdy jesteś zdenerwowany.

Odpowiedź przemyśl – być może rzeczywiście wina leży po twojej stronie? W takiej sytuacji przeproś i zaproponuj rekompensatę, jeśli taka będzie możliwa. Czasami pomaga także dobry żart i rozładowanie atmosfery. Najważniejsze jest dostosowanie tonu do sytuacji i odbiorcy. Atakowanie klienta (choćby nie miał racji), zawsze zaszkodzi tobie, nie jemu.

A co zrobić z hejtrami? Negatywne komentarze mogą być konstruktywne, zwyczajnie nieuzasadnione, ale także i zwyczajnie nienawistne. W przypadku agresywnych wpisów na Facebooku czy Instagramie możesz je po prostu usunąć, a ich autorów zablokować. Pamiętaj jednak, że to może zaowocować stworzeniem nowych kont i kolejnymi atakami trolli. Warto zastanowić się, co będzie bardziej rozsądnym rozwiązaniem. Czasami hejtera wystarczy zwyczajnie zignorować.

Obsługa

Miły i profesjonalny zespół to twoja najlepsza wizytówka. Cóż ci po wszelkich zabiegach marketingowych i wielotysięcznych inwestycjach, jeśli klient, którego skusisz reklamą spotka się w lokalu z nieprzyjemną obsługą? Już nigdy do ciebie nie wróci, ba! Podzieli się swoim doświadczeniem ze znajomymi, a  za pośrednictwem social mediów może dotrzeć nawet do tysięcy osób.

Obsługa w lokalu – bez względu na to, czy jest to bar czy luksusowa restauracja – jest na wagę złota. Co zrobić, by mieć wzorowy zespół?

  1. Rekrutacja – już na tym etapie musisz zadbać o to, by osoby, które zatrudniasz miały nie tylko praktyczne umiejętności, ale także odpowiednie nastawienie do swoich obowiązków.
  2. Szkolenia – szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne to znakomity sposób, by podnieść poziom obsługi.
  3. Atmosfera – ludzie pracujący z ludźmi muszą lubić swoją pracę. Bardzo istotne jest to, aby zespół miał ze sobą dobre relacje, aby w firmie panowała zdrowa atmosfera. Równie istotne jest to, by pracownicy czuli się docenieni – stosuj nagrody, pochwały, godnąwypłatę.

Reklama w mediach

W przypadku, gdy dysponujesz nieco większym budżetem, możesz skorzystać z oferty lokalnych rozgłośni radiowych czy portali. Warto to zrobić na przykład w okolicy takich świąt, jak walentynki, kiedy to osoby być może na co dzień nie serwujące po Internecie, mogą być zainteresowane znalezieniem miejsca na romantyczną kolację. Promocja lokalu w mediach lokalnych to opcja warta rozważenia.

Wydarzenia

Warto także brać udział w wydarzeniach branżowych, jak targi czy konferencje. Takie imprezy to znakomita okazja do zdobycia nowej wiedzy, kontaktów, a także zaprezentowania swojej oferty.

Bardzo ciekawą okazją do pochwalenia się umiejętnościami twoich kucharzy są także organizowane w większych miastach śniadania czy pikniki. Podczas takich imprez bary i restauracje wystawiają swoje stoiska, na których klienci mogą skosztować rozmaitych specjałów i zdobyć dane kontaktowe. Konsument, który zasmakuje w naszej kuchni, z pewnością chętnie zawita w progi lokalu. Jak widać jest wiele możliwości, by za darmo bądź niewielkim kosztem wypromować swoją gastronomię. Reklama restauracji, baru, kawiarni czy firmy cateringowej nie jest najprostsza, ale nie należy także do najbardziej skomplikowanych. Najważniejsze jest to, byś swoje działania poparł analizą rynku (sprawdź działania konkurencji i preferencje klientów) i dobrym researchem. W Internecie znajdziesz mnóstwo informacji na temat tego, jak prowadzić skuteczną komunikację, jak robić atrakcyjne zdjęcia czy reagować na kryzysy. Warto także rozważyć zatrudnienie odpowiedniej osoby, która zajmie się prowadzeniem profili w social mediach, a także pozostałymi działaniami marketingowymi.

Masz skuteczne sposoby? Pytania? Podziel się nimi poniżej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *